Kahoot
Genre
Mobiiliohjaus, tietokilpailut, gallupit
Yleistä
Kahoot on täysin verkkopohjainen palvelu, jolla voi toteuttaa esim. tietokilpailuja, mielipidekyselyitä, pistokokeita jne. joihin opiskelijat vastaavat älypuhelimellaan, tabletillaan tai kannettavallaan.
Käytännössä homma toimii seuraavalla tavalla:
1) Opettaja (tai opiskelijat, riippuu halutusta käytöstä) laatii kysymyspatteriston haluamassaan muodossa valitsemastaan aiheesta.
2) Kysymykset syötetään kahoot-ohjelmaan. Ohjelma opastaa askel askeleelta ja on hyvin yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Halutessaan voi myös lisätä grafiikkaa ja kuvia.
3) Tehtävä viimeistellään ohjeiden mukaisesti. Ohjelma antaa käyttökoodin ko. tehtävään.
4) Opiskelijoille annetaan nettiosoite www.kahoot.it ja ohjelman antama käyttökoodi, jonka avulla he pääsevät kirjautumaan. Tämä tapahtuu todella vaivattomasti.
5) Opettaja heijastaa esim. dataprojektorilla ohjelman valkokankaalle johon kysymykset heijastuvat ja opiskelijoilla on aina valittu aika (esim. 30s.) aikaa vastata kysymyksiin. Kysymysten jälkeen ohjelma heijastaa suoriutusmisdatan halutussa muodossa esim. tilastoina.
Itse laatimiesi Kahootien lisäksi voit etsiä muiden käyttäjien laatimia pohjia.
Soveltuvuus
Mielestäni Kahoot on oivallinen työkalu, kun haluaa esim. testata oppitunnin alussa tai lopussa vallitsevaa tietotasoa vaikkapa tietokilpailun muodossa. Kahoot toimii myös hyvänä alustana mielipidekeskustelun pohjaksi, jossa opiskelijoita pyydetään ottamaan kantaa väittämiin. Käyttötapoja on helppo keksiä lisää. Sovelluksen viihdyttävyysaspekti on melko korkea.
Haasteita
Kaikilla opiskelijoilla ei ole älypuhelimia. Myös verkkoyhteyksien ongelmat saattavat aiheuttaa takkuilua.
Kahoot